Crowdfunding

Crowdfunding

Waarschijnlijk is het nog nooit makkelijker geweest om een onderneming te financieren dan nu. De financiële crisis heeft banken weliswaar voorzichtiger en terughoudender gemaakt maar ook ruimte gegeven aan alternatieve oplossingen. Start-up’s, individuen en bedrijven richten zich steeds vaker tot crowdfunding om innovaties te financieren.

Insight

Een product verkopen voor het bestaat

Crowdfunding is een middel om een project of onderneming te financieren waarbij een grote groep mensen relatief kleine bedragen investeert. Het internet is het ideale medium om kleine investeerders van over de hele wereld te bereiken. En inmiddels is crowdfunding een waar succes. Indiegogo en Kickstarter zijn samen verantwoordelijk voor duizenden succesvol gefinancierde projecten. Waar zij zich richten op individuen die willen investeren in producten die nog ontwikkeld moeten worden, richten anderen zich op ondernemers door leningen aan te bieden met aantrekkelijke rentes, zoals het Nederlandse initiatief Geld voor elkaar. Andere bieden de mogelijkheid om in aandelen te investeren, zoals Symbid. Net zoals deze uiteenlopende benaderingen groeien, groeit het aantal initiatieven mee.

Wenselijk en haalbaar

Als je crowdfunding overweegt om je droomproduct te realiseren zijn er een aantal zaken om in gedachten te houden.

Ten eerste, presenteer je product - je droom - op de meest aantrekkelijke manier mogelijk. Aantrekkelijkheid kan als factor enorm van invloed zijn op de waardering van je idee of product. Maar, uiteindelijk moet productontwerp het verhaal achter je product ondersteunen.

"Maximaliseer de aantrekkelijkheid, minimaliseer de risico’s omtrent haalbaarheid. Als je je huiswerk doet heb je een grotere kans om een project gefinancierd te krijgen en de realisatie zal soepeler verlopen.” Maarten Wilming, directeur Spark Design & Innovation

Buiten het creëren van een ‘offer the crowd can’t refuse’, is het belangrijk om een aanbieding te doen die haalbaar is: verkoop meer dan een droom. Het moet haalbaar zijn op economisch en technisch vlak. Het is raadzaam om voorbereidend werk te doen qua productontwikkeling zodat je zeker weet dat je een haalbaar idee hebt.

Wanneer je zeker bent dat je idee dus haalbaar en aantrekkelijk is: ga ervoor! Wanneer je de financiering rond hebt, sta je voor de grootste uitdaging: je plannen tot een realiteit maken. Onderschat de complexiteit van deze fase niet. Het is weliswaar minder sexy dan de vorige fase maar net zo belangrijk. Je supply chain opzetten, verzorgen van up-front investeringen, voldoen aan certificeringseisen, productiekosten managen en dan nog een hele reeks van andere taken die allemaal volbracht moeten worden. Organiseer de steun die je nodig hebt en zorg dat je de juiste partners kiest.

Meer info over crowdfunding:

www.entrepreneur.com/article/228125

www.crowdfunding.nl/

Presentatie

Als je een geweldig idee hebt voor een product maar de financiering mist om het te ontwikkelen of de markt op te krijgen, overweeg dan om crowdfunding in te zetten. Je loopt een stuk minder risico dan bij een banklening en het biedt de mogelijkheid tot free-publicity en een grondige acceptatietest onder con sumenten.

Om de harten van de crowd te winnen zul je je idee of product zo aantrekkelijk mogelijk moeten presenteren. De dos en don’ts omtrent presenteren zijn ruim voor handen op crowdsourcing platforms: zorg dat je ze bekijkt voor je begint.