Purple Cows in Blue Oceans

Purple Cows in Blue Oceans

Met het juiste product in handen, wordt de druk om met marketing en advertising marktsucces te creëren een stuk lager. Er kan enorme waarde gecreëerd worden door het rake product, de onderscheidende propositie te ontwikkelen. Seth Godin sloeg de spijker op de kop in de ’Purple Cow’: "Marketing done right is: where the marketer changes the product, not the ads." Het begint allemaal bij het onderscheidende, opmerkelijke product, de paarse koe!

Insight

Opmerkelijk

Zijn boek is "… a manifesto for marketers who want to make a difference at their company by helping create products and services that are worth marketing in the first place. It is a plea for originality, for passion, guts, and daring."

Want een goed product is simpelweg niet genoeg. De wereld is gevuld met goede producten. Het product moet meer dan goed zijn: het moet opmerkelijk zijn. Iets wat de moeite waard is om het over te hebben, om aandacht aan te besteden.

En dat opmerkelijke, onderscheidende product kan zich onttrekken aan de directe concurrentie. Zijn eigen markten creëren, nieuwe behoeftes vervullen. De grote vis zijn in zijn eigen Blue Ocean.

"Bij veel opdrachtgevers opereren wij in het speelveld tussen R&D en Marketing of Product Management. Door onze integrale aanpak en vernieuwende concepten slaan wij een brug tussen deze bedrijfsfuncties." Maarten Wilming, director Spark design & innovation

Purple Cow - Seth Godin Blue Ocean Strategy - W. Chan Kim, Renée Mauborgne

Meer dan dromen

Werkelijk vernieuwende, opmerkelijke producten ontstaan niet vanzelf. Het vereist dat je voortdurend op een strategische wijze bezig bent met innovatie. Dat je er in investeert, er naar op zoek bent.

Een nieuwe succesvolle propostie is meer dan het bedenken dat het 'handig zou zijn om een auto te hebben die kan vliegen'. Meer dan het identificeren van de behoefte. Het is vooral ook de juiste oplossing. Als je het niet weet waar te maken is het niet meer dan een mooie droom.

Hoe creëer je een Purple Cow in een Blue Ocean? Wij doen het door inzicht en creativiteit op het gebied van markt, gebruikers en technologie te combineren.

www.fastcompany.com/46049/praise-purple-cow

en.wikipedia.org/wiki/Blue_Ocean_Strategy

EFFECTIEF GEBRUIK VAN SCHAARSE MIDDELEN

De meest effectieve invulling van marketing is productontwikkeling.  Om zo opmerkelijke, onderscheidende producten te creëren. Seth Godin:

"The world is full of boring stuff -- brown cows -- which is why so few people pay attention. Remarkable marketing is the art of building things worth noticing right into your product or service. Not just slapping on the marketing function as a last-minute add-on, but also understanding from the outset that if your offering itself isn't remarkable, then it's invisible -- no matter how much you spend on well-crafted advertising."

Hoeveel marketinggeld wordt er over de balk gegooid, dat beter geïnvesteerd had kunnen worden in het ontwikkelen van een beter product?