Spark houdt creativiteitssessie voor Erasmus Universiteit

13 oktober 2010

RSM logoSpark verzorgde onlangs een avondcollege voor de Rotterdam School of Management (RSM) van de Erasmus Universiteit. Het college vond plaats in de ontwerpstudio van Spark voor een groep van tien studenten van de part-time masteropleiding van de afdeling Management of Technology and Innovation van de RSM.

Directeur Maarten Wilming en ontwerper Koos Munneke van Spark gaven een korte inleiding in de methodes voor creativiteitstechnieken, gevolgd door een uitgebreide creativiteitssessie. Vloerenfabrikant Forbo Flooring Systems trad daarbij op als probleemeigenaar door een case voor te leggen.

Brainstorm RSMTriggers
Spark maakte tijdens de creativiteitssessie gebruik van de methode 'trigger-based creation'. Hierbij krijgen de deelnemers bepaalde triggers te zien die gaan over technologische of maatschappelijke ontwikkelingen, evenals triggers over de kansen en bedreigingen in de buitenwereld. Het is aan de deelnemers om hieruit ideeën te genereren in relatie tot het gestelde probleem.

Spark kreeg na afloop zeer enthousiaste reacties van de deelnemende studenten en docenten van RSM. Spark en de Erasmus Universiteit hebben beide hun interesse uitgesproken om deze samenwerking in de toekomst voort te zetten.

Creativiteitssessies
Spark was een logische keuze voor de Erasmus Universiteit, aangezien de ontwerpers van Spark vaker creativiteitssessies verzorgen. Dat is veelal voor bedrijven, waarbij verschillende methodieken worden gehanteerd. Een voorbeeld daarvan is het identificeren van nieuwe kansen op basis van toekomstscenario's. Brainstorm RSMSpark ondersteunt de deelnemers ook om tijdens de sessie eenvoudige prototypes te bouwen.

Daarnaast verzorgt Spark sessies om bijvoorbeeld op een constructieve manier het spanningsveld tussen R&D en productmanagement zichtbaar te maken. Productmanagement vraagt vanuit de markt naar oplossingen en R&D biedt oplossingen op basis van wat er technologisch haalbaar is. Daardoor staan de twee disciplines in de praktijk soms tegenover elkaar. Door hier aandacht aan te besteden, wordt er voor gezorgd dat uit deze spanning vruchtbare ideeën ontstaan.