Product Autopsy Sessions: Ontleden is leren

Product Autopsy Sessions: Ontleden is leren

Als ontwerpers blijven we graag op de hoogte van de laatste technieken. We houden onszelf scherp door met anderen mee kijken hoe zij cutting-edge technologieën toepassen om ontwerpproblemen op te lossen. Tijdens onze wederkerende Product Autopsy Session ontleden we ‘overleden’ producten. Het doel is om inspiratie op te doen en om de kennis die hieruit voortvloeit te gebruiken om toekomstige innovaties in het leven te roepen.

4 juli 2016

Met eigen ogen zien

Het van oorsprong Griekse woord ‘autopsie’ betekent “met eigen ogen zien” - en dat is precies wat wij voor ogen hebben tijdens deze sessies, waarin digitale camera’s, nachtkijkers, printers, en laptops voorzichtig uit elkaar werden gehaald.

Repairability & Duurzaamheid

Duurzaamheid heeft een sterke invloed op het ontwerpproces en speelt daarmee een belangrijk onderwerp voor Spark en haar klanten. De mate waarin een product gerepareerd kan worden, beïnvloedt de mate van duurzaamheid dus besteden we deze keer extra aandacht aan de repairability van producten.

Dr. Ir. Bas Flipsen van iFixit:, Producten worden vaak niet gerepareerd omdat een reparatie duurder en ingewikkelder is dan een nieuw product leveren, met als resultaat dat het de afvalberg opgaat. Het gevolg is dat ontwerpers de repairability van een product minder belangrijk zijn gaan vinden en dat is slecht nieuws voor de maatschappij. Als je een product ontwerpt dat makkelijk te repareren is, dan verhoog je de duurzaamheid.”

Met de woorden van Bas in het achterhoofd ging we op zoek naar opvallend slimme, en  opvallend onhandige oplossingen om de repareerbaarheid van de producten te beoordelen.  Charlot: “Het defect van de printer bleek een oud dropje te zijn, waardoor een klepje en de behuizing aan elkaar vastgeplakt zaten en het papier niet in de printer terecht kwam. Doordat de printer zo lastig in elkaar zat, was dit probleem niet makkelijk te achterhalen of op te lossen.”

Chirurgische precisie  

Na het gestructureerd uit elkaar halen en dit op foto en video vastleggen, presenteerden we onze bevindingen. We sloten af met een kleine uitdaging: het weer in elkaar (proberen te) zetten van de producten, en zien of ze weer tot leven kwamen. Spark klant en vaatchirurg Mark Vrancken Peeters deed mee aan deze Product Autopsy Session en vatte de sessie perfect samen: “Ik ben hele andere autopsies gewend! Ik heb gemerkt dat uit elkaar halen makkelijker is dan in elkaar zetten.”