Jochem Uytdehaage traint Sparkers

Jochem Uytdehaage traint Sparkers

Spark koestert de energie en creativiteit van haar medewerkers. Daarom kwamen oud-topsporters Jochem Uytdehaage en Jan van Zwieten – coaches van Mentally Fit – een dag het Spark team trainen. We delen graag een paar van de inzichten en tips.

26 april 2016

Topprestaties

Mentally Fit traint werknemers vanuit de kennis en technieken die gebruikt worden in topsport. De gedachte erachter: alleen als je mentaal, fysiek, emotioneel én sociaal fit bent kun je topprestaties leveren. Tweevoudig Olympisch kampioen schaatsen Jochem Uytdehaage: "Als ik in 2005 wist wat ik nu weet, dan was ik er bij de Olympische Spelen in 2010 (Vancouver) en 2014 (Sotsji) wellicht ook nog bij geweest!".

In the zone

Wie er weleens in heeft gezeten herkent het gevoel: topprestaties lever je vooral als je in de 'Passion Zone' zit, aldus Uytdehaage en Van Zwieten. Die gefocuste, energieke 'Flow' zoeken we bij Spark ook altijd op. Diederik Augustijn: "als we als team grote stappen zetten in een project, elkaar op het juiste moment aanvullen, dan zitten we in die Passion Zone. Dan komen de beste ideeën”

Maar wat als dat niet lukt? We weten inmiddels dat je door multitasking, stress, tekort aan goede slaap, te weinig pauzes en ontspanning in de Zombie Zone kan komen. Dat willen we voorkomen.

Langdurige stress

We waren wel een beetje verrast door de grote hoeveel invloed die het stresshormoon Cortisol op je heeft. Niet alleen op je stemming en focus, maar ook op je slaap, creativiteit, besluitvaardigheid, weerstand en algehele gezondheid. Hoe langer je een hoog stressniveau hebt, hoe langer het duurt voor je hem weer naar beneden hebt gekregen. De conclusie was duidelijk: het is echt belangrijk om na een periode van drukte en stress jezelf een periode van herstel te gunnen. Uytdehaage: "Vergelijk het met een goed opbouwschema van topsporters, waarin het verleggen van je grenzen altijd gevolgd wordt door een rustperiode waarin het lichaam kan herstellen en juist sterker kan worden".

Meten is weten

Maar hoe doe je dat ontspannen? Ademhalingsoefeningen, lachen, muziek en sociaal contact zijn een paar effectieve manieren. Jochem en Jan hebben een apparaatje om je stressniveau te meten. Sonja van Grinsven: "Ik probeerde te ontspannen maar het lukte pas toen ik met een collega ging praten. We schoten hierom in de lach en plotseling gaf het apparaatje een staat van totale ontspanning aan. Ik ga dus maar vaker lachen en een praatje maken met m'n collega's!"

Top Tips om duurzaam fit te blijven

  • Ga om 22:30 naar bed om je hersenen genoeg rust te gunnen. Je herstel-slaap schuift niet met je bedtijd mee maar is altijd op hetzelfde tijdstip. Dus ga je later slapen, dan herstel je minder, en presteer je de volgende dag tot wel 15% minder goed. Heb je veel te doen; slaap van 22:30-04:30 in plaats van 01:00-07:00.
  • Sport niet te intensief na 20:30; anders val je niet goed in slaap door de aangemaakte adrenaline.
  • Ontbijt gezond: wel langzame koolhydraten, geen vetten en eiwitten.
  • Drink minimaal 1,5 liter water per dag om te zorgen dat je afvalstoffen worden afgevoerd en je organen (waaronder je hersens) goed kunnen functioneren. Anders gaan ze in de stand-by modus. Per kop koffie heb je 1 glas extra water nodig. En per glas alcohol wel 5!
  • Beweeg meer, werk en vergader staand, maak regelmatig een wandelingetje.