Verbinden en vernieuwen

Verbinden en vernieuwen

Twee dingen waar je ons bij Spark bij wijze van spreken ’s nachts voor wakker kunt maken: innovatie en verbinding. Het belang van innovatie zal duidelijk zijn maar verbinding roept nog wel eens vragen op. Voor ons is het eenvoudig: innoveren kan niet zonder de verbinding tussen de kennis en expertise van de één en de drive, visie en middelen van de ander. Met oprecht commitment en wederzijds vertrouwen van alle partijen kan het doelbewust en onbevooroordeeld opzoeken van verbinding tot mooie en zelfs onvermoede resultaten leiden.

14 november 2018

La Marzocco

Het Italiaanse La Marzocco produceert sinds 1927 fenomenaal goede espressomachines. Google op La Marzocco en lees hoe bloggende barista’s over de hele wereld volschieten en woorden tekort komen. Wat het bedrijf naast haar machines nog specialer maakt is de manier waarop verbinding het fundament van het bedrijf is. Anke Kempen is ontwerper bij Spark en bezocht La Marzocco recent nog: “Alles daar is gericht op verbinding, op mensen in gesprek krijgen. Zo organiseerden ze voor iedereen die maar wilde een sollicitatie-evenement. Kom langs en kom vertellen wat je kan of wilt doen. Kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen. Daar kwamen heel veel mensen op af. Echt geweldig.”

In 2016 organiseerde een afvaardiging van Spark een creatieve sessie in de oude, leegstaande fabriek van La Marzocco in Florence. Doel was het bedrijf te helpen om de gebouwen een sociale, verbindende functie te geven. Door mogelijke manieren van invulling en nieuwe ideeën te schetsen (een tekenaar van Spark was mee) brachten we het proces op gang. Diederik Augustijn van Spark leidde de sessies. “Wij hebben destijds niet meer gedaan dan levendig en inzichtelijk maken wat er allemaal mogelijk is. Daarna heeft een lokale architect het stokje overgenomen.”

Dat La Marzocco ook hier verbinding centraal stelt is nauwelijks verrassend. Verbinding zit daar echt in het DNA, zegt Augustijn. “De Accademia draait niet alleen om de verbinding van het heden met de geschiedenis, de oude met de nieuwe fabriek. Het is een sociaal iets. Ze werken samen met lokale school. Ze zorgen dat studenten daar, in de Accademia, terecht kunnen om te leren of een cursus te volgen. Daarnaast moet het ook een ruimte worden om onderzoek te doen, te experimenteren en kennis te creëren én te delen. Een open source idee.’

 The Ocean Cleanup

The Ocean Cleanup behoeft nauwelijks toelichting, maar die geven we toch. In het kort: een Nederlands initiatief dat – gebruikmakend van de natuurlijke zeestromingen – momenteel met succes plastic afval uit zeeën en oceanen haalt. Een ingenieus systeem met baanbrekend denkwerk waar Spark absoluut niets mee te maken heeft gehad. Was het maar waar.

Al vanaf het begin had de organisatie het plan de operationele kosten van het project (deels) te dekken met opbrengsten die gegenereerd worden uit het materiaal dat zij uit de oceaan verwijdert. Ze vroeg Spark hierin een creatieve bijdrage te leveren. Spark designer Diederik Augustijn: “Een mooie uitdaging waarvan we wisten dat we die met meerdere experts aan moesten gaan. Dat plastic heeft immers een lange historie en is niet vanzelfsprekend opnieuw te gebruiken.” Spark zocht de verbinding en organiseerde een creatieve brainstorm met The Ocean Cleanup, Sparkers en experts uit uiteenlopende disciplines. Intensieve sessies in steeds wisselende teams brachten een schat aan vernieuwende ideeën. Augustijn: “Het is echt het resultaat van gezamenlijke denkkracht inzetten voor een mooi, waardevol doel.”