SenseGlove: van prototype naar serieproduct

SenseGlove: van prototype naar serieproduct

Start-up SenseGlove in Delft ontwikkelde een VR-handschoen waarmee de gebruiker virtuele objecten kan voelen en manipuleren. Spark hielp met het ontwerpen van een productopbouw geschikt voor seriematige productie en met supplier sourcing: het vinden van leveranciers en producenten.

Force feedback

De SenseGlove handschoen maakt digitale objecten tastbaar door de tactiele eigenschappen van dat object te vertalen in zogenaamde force feedback. Die feedback wordt in dit geval verzorgd door kunstmatige pezen op de handschoen die weerstand in de vingers geven wanneer de gebruiker in virtual reality een object aanraakt, vasthoudt of erin knijpt. Spark Projectleider Wichert Put: “Dus als je in een virtuele tennisbal knijpt wordt het ook echt moeilijker naarmate je hem verder inknijpt.”

Nieuwe productopbouw

Het prototype dat SenseGlove ontwikkelde kost enkele dagen productietijd per exemplaar. Dat is te lang. Put: “Met name de vingers waren erg complex. Naast zaken als kabelmanagement en sensoren hebben we daarom vooral gekeken hoe we die vingers slimmer konden opbouwen zodat snelle en betrouwbare assemblage mogelijk is. In een Design for Manufacturing (DfM) traject ontwikkelden we een nieuwe opbouwwijze waarbij de vingers nu apart geassembleerd en getest kunnen worden, en daarna in het product geïntegreerd.”

Onderbouwd kostenplaatje

Maar daarmee waren we er nog niet, legt Put uit. “Vervolgens zijn we om de tafel gegaan met spuitgieters, assemblagepartijen en elektronicaontwikkelaars uit ons netwerk. Zo hebben we de haalbaarheid van het ontwerp gevalideerd en een onderbouwd kostenplaatje samengesteld. Dat laatste was belangrijk voor SenseGlove om nieuwe investeerders te vinden en het product door te ontwikkelen. En dat hebben ze gedaan. Inmiddels zijn de eerste 200 handschoenen seriematig geproduceerd.”

Make the digital feel real

Zie ook: