Een doordacht hefkussen voor Holmatro

Een doordacht hefkussen voor Holmatro

Hefkussens helpen hulpverleners om bekneld geraakte personen te bevrijden. Samen met Spark en de fabrikant maakte Holmatro zijn hefkussens veiliger en vooral praktischer. Teamwork, een innovatieve geest en een doelmatige aanpak waren leidend in het ontwerp.

Teamwork

Holmatro besloot haar lijn hefkussens een upgrade te geven. Een team specialisten van Holmatro, de rubberfabrikant en Spark ging aan de slag. Spark projectleider Anke Kempen: “Dit was ideaal. Aan één kant van de tafel zat Holmatro met al hun input en ervaring; aan de andere zat de producent die precies kon vertellen wat wel en niet mogelijk is. Dan kan je sneller schakelen en tot vernieuwingen komen.”

Doordachte details

Die vernieuwingen kwamen er. En hoe. Om te beginnen ging de maximale druk met 50% omhoog waardoor hulpverleners nu met kleinere, lichtere kussens meer werk kunnen verzetten. Het ventiel kwam op een nieuwe plaats waardoor de kans op beschadiging van slangen nu veel kleiner is. Daarnaast kregen de kussens een steviger reliëf om ze makkelijker te stapelen en reflecterende vlakken om ze beter zichtbaar te maken. Kunststof slider pads aan de achterzijde maken het plaatsen van de kussens makkelijker terwijl labels op alle zijden essentiële informatie zoals de hefcapaciteit vermelden. De geïntegreerde draaggrepen vermelden die hefcapaciteit ook, zodat hulpverleners snel het juiste kussen kunnen pakken. Stuk voor stuk doordachte details die doorslaggevend kunnen zijn wanneer elke seconde telt.

Lengte is dikte

Naast samenwerking en creativiteit was ook pragmatisme doorslaggevend in het ontwerp. Kempen licht dat met een mooi voorbeeld toe: “De lengte van het label op het kussen vertelt de hulpverleners hoe dik ze dat type kussen kunnen opblazen. De lengte is de maximale dikte. Je weet niet of het ooit nodig zal zijn, maar het zou zo maar een mensenleven kunnen redden. Dat was de insteek.”

Spark pakte niet alleen het functionele maar ook het grafische ontwerp hardhandig aan. Het oude hefkussen was blauw met geel en was nauwelijks herkenbaar als Holmatro product. Het nieuwe kussen heeft een eigentijds design en versterkt de huisstijl van Holmatro. Kempen: “We zijn er heel blij mee. Holmatro ook, hebben ze ons verteld. En terecht.”

Zie ook:

Product demonstration: hefkussens