Award
Bekroond product
  • Red Dot Design AwardRed Dot Design Award
FOCUS-ON:  primeur in de procesindustrie

FOCUS-ON: primeur in de procesindustrie

Twee grote Duitse familiebedrijven, Samson en Krohne, bundelden de krachten in een nieuw, innovatief bedrijf. Spark was niet alleen verantwoordelijk voor de vormgeving en een deel van het industrieel ontwerp van het eerste product maar ook voor de ontwikkeling van de brand identity voor FOCUS-ON, zoals de nieuwe joint venture heet.

Industry 4.0

Krohne’s expertise in flow metering in combinatie met Samsons kracht in kleptechnologie bracht het gecombineerde bedrijf tot een primeur: een klep voor industriële vloeistofregeling die volledig autonoom functioneert en communiceert. “Industry 4.0 dus. Je kan het omschrijven als the internet of things voor de procesindustrie.” zegt Maarten Wilming, accountmanager vanuit Spark. Hij vervolgt: “Aan ons de taak om die innovatie vorm te geven.”

Het spectaculaire design van de smart valve doet recht aan de innovatieve kracht waar hij voor staat. Wellicht verhult dat echter twee andere expertises van Spark die het ontwerp kenmerken: Wilming: “Onze knowhow en ervaring in het ontwerpen voor explosiegevaarlijke omgevingen was essentieel. Daarnaast hebben we met onze integrale aanpak niet een klep maar eigenlijk een systeem ontworpen, een ontwerp dat kan worden opgeschaald om nieuwe modellen in dezelfde lijn te ontwikkelen zonder het wiel opnieuw te moeten uitvinden.”

Brand development

Parallel aan het ontwerp van de slimme autonome klep werkte Spark ook aan de ontwikkeling van het merk FOCUS-ON. Door in een vroeg stadium de relevante boodschap van het merk te definiëren werden veel keuzes in het ontwerpproces gestuurd en ontstond synergie tussen de verschillende merkuitingen.

Brand innovator Diederik Augustijn licht Sparks aanpak toe: “Diepte-interviews met mensen uit deze specialistische markt en de oprichters van FOCUS-ON aan het begin van het project waren cruciaal voor de richting van het merk. Jarenlange expertise, technologische ontwikkelingen, kansen in de markt, een enorme drive en een toekomstvisie zijn samengekomen in het FOCUS-ON merk. In een heel directe samenwerking hebben we daarna het logo en de huisstijl ontworpen en dit samen met het verhaal achter het merk vastgelegd in het FOCUS-ON merkboek. Zo zorg je dat toekomstige uitingen blijven aansluiten bij de kracht van het merk.”

Bam!

FOCUS-ON maakt een technisch geavanceerd en fijnzinnig product voor gebruik in zware industriële processen. Die dualiteit zie je terug in de elementen van de huisstijl, vertelt Augustijn: : “Het beeldmerk kun je zo – bam! - als een stempel op je product zetten en heeft een heldere eenvoud. Maar elementen zoals de grafiek maken het ook verfijnd, geavanceerd. Ook de getrapte dikte van de lijnen die we in de grafiek en als huisstijlelement gebruiken. Die symboliseert een digitaal aan/uitsignaal, een verwijzing  naar de expertise van FOCUS-ON in smart technology en Industry 4.0.”

Zie ook: