Robuuste vormgeving voor Stentor

Robuuste vormgeving voor Stentor

Acoustic hailing devices zijn megafoons van de buitencategorie. Die van het nieuwe bedrijf Stentor zijn van exceptionele kwaliteit en zorgen dat je tijdens manifestaties niet alleen hoort dat er wat wordt gezegd, maar ook wát er wordt gezegd. Over grote afstanden. Spark hielp Stentor hun merk vorm te geven en het industrial design van de producten van schets naar productie te brengen.

Robuust en draagbaar

“De ME moet deze megafoons, of hailing devices zoals Stentor ze noemt, ook kunnen gebruiken bij rellen en dergelijke. De behuizing moest dus robuust én draagbaar zijn.” zegt Koos Munneke, de projectleider van Spark. “Daarom hebben we gekozen voor een open frame van holle buizen en ronde hoeken. De bodem van lichtgewicht geperforeerde plaat zorgt dat de batterij goed bereikbaar is en direct vastgezet kan worden. Door de ronde hoeken, het ontbreken van uitwaarts stekende elementen en de uitgekiende plaatsing van de greep goed langs het been te dragen. Dankzij koelribben rond de driverspoel kan de megafoon voor korte tijd tot 400% belast worden.”

Visual brand identity

De merknaam Stentor bedacht het bedrijf zelf. Spark bedacht de pay-off Loud & Clear, ontwierp het beeldmerk en een beeldtaal passend bij de uitstraling en functie van de producten. Munneke licht toe: “De volledige visual brand identity dus, inclusief het ontwerp van de website en visitekaartjes en korte handleiding rond het gebruik van het beeldmerk, kleuren, lettertypes en dergelijke. Dit was net als het industrial design traject een pragmatisch ingestoken proces met korte doorlooptijden. Dat kon omdat we een goede samenwerking hadden: met een duidelijke rolverdeling en heldere afspraken.”