Dexter: de evolutie van de shoarmarobot

Dexter: de evolutie van de shoarmarobot

Shoarmarobots snijden vrijwel autonoom shoarma. Zo maken ze restaurants in het Midden-Oosten, waar shoarma een delicatesse is, minder afhankelijk van een specialiseerde chef. Opdrachtgever Solufo zag een nieuwe generatie robots voor zich: functioneler en gebruiksvriendelijker om ook in delicatesseketens als Naf-Naf shoarma van constante kwaliteit te leveren.

Schoolvoorbeeld   

Dexter, zoals Solufo zijn nieuwe robot heeft genoemd, voldoet in elk opzicht aan die visie. Spark droeg onder andere bij op het gebied van conceptontwikkeling, systeemontwerp, industriële vormgeving, productontwerp, DfM, software-ontwikkeling, testen, user interaction en branding. “Dat is allemaal samengekomen in een product dat echt klopt. Een schoolvoorbeeld van multidisciplinair ontwerp,” zegt Sander Havik, projectleider vanuit Spark.

Die aanpak leidde onder andere tot een inmiddels gepatenteerde innovatie: een uniek meetsysteem dat per snede het voor dat moment en die specifieke shoarmarol unieke profiel meet waardoor het vlees met een nauwkeurigheid van +/- 0.2 mm gesneden kan worden. Havik vervolgt: “Daarnaast hebben we samen met de opdrachtgever de interactie aangepast op de workflow van de gebruiker en gezorgd dat essentieel onderhoud zoals schoonmaak en slijpen niet kunnen worden vergeten. Vervolgens hebben we de implementatie van die interactie via de interface verzorgd, inclusief de programmering en de koppeling met de database."

Nieuwe standaard

De afneembare onderdelen, de afrondingen en de overgangen tussen de onderdelen... elk detail in de vormgeving van de robot helpt deze gebruiksvriendelijker en hygiënischer te maken. Spark Designer Diederik Augustijn: “Daarnaast zorgen deze ontwerpkeuzes voor een professionele, betrouwbare uitstraling. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het grote geïntegreerde display van de interface dat bijdraagt aan het bedieningsgemak én de professionele uitstraling. Dit product mag gezien worden, net als een espresso apparaat in een goed café. Het zet de nieuwe standaard in de markt.”

Premium uitstraling

Op het gebied van branding hielp Spark bij de ontwikkeling van de merknaam Solufo, het ontwerp van het logo, de huisstijl en de website en het kleurgebruik. Wat betreft dat laatste werd niet alleen naar culturele acceptatie gekeken, maar ook naar de functie, legt Augustijn uit: “Groen associeer je met vers en maakt daarnaast het rood van het vlees nog roder. Dezelfde reden waarom het ook bij de slager in de vitrine ligt.” Havik vult hem aan: “En zwart geeft een premium uitstraling. Net als de zwarte bakjes van de duurdere vleeswaren bij de supermarkt.”

Zie ook: