Innovatie op eigen kracht
Vorige week organiseerde Spark voor de zesde keer ons netwerkevent Mastering the Elements. Een middag waarop klanten, opdrachtgevers, partners en andere relaties samenkomen voor nieuwe inzichten, prikkelende voorbeelden en waardevolle ontmoetingen.
Met het thema Innovatie op eigen kracht richtten we ons op een van de belangrijkste strategische uitdagingen van dit moment. Wereldwijde handelsstromen zijn niet langer vanzelfsprekend: van grondstoffen tot kritieke componenten zien we hoe snel internationale afhankelijkheden kunnen verschuiven. Daardoor komen hele supply chains onder druk te staan en worden vertragingen, prijsstijgingen en leveringsonzekerheden steeds meer onderdeel van onze dagelijkse realiteit. Dat raakt ons allemaal, van ondernemers tot ontwerpers, en daarom groeit de behoefte aan meer strategische autonomie.


Autonomie in een wereld vol afhankelijkheden
Onze founding partner Robert Barnhoorn trapte het programma af met een scherpe analyse van deze geopolitieke realiteit. Europa is sterk verweven met zowel de VS als China, en die afhankelijkheden vragen om gezonde alertheid en strategisch besef. Tijdens de NAVO-bijeenkomst over de supply chain op 23 juni, waar Robert een presentatie gaf, stond “Innovation for Resilience” centraal.
Wij borduurden daarop voort: hoe versterken we onze innovatiekracht én onze positie in de wereld? Juist in een kwetsbare en veranderlijke context is onze Europese kracht helder: agility. Het vermogen om snel te leren, iteratief te bouwen en risico’s vroeg in het proces te tackelen. Voorbeelden zijn de snelle ontwikkeltijd van de SAM-robot, en de Carver, die door een team van slechts vijf mensen werd ontwikkeld. Die wendbare manier van werken voedt vervolgens weer innovaties zoals de PAL-V.
Inspiratie van onze sprekers
Onze drie sprekers Arthur van Dongen (Nassau Consulting), André Boer (directeur Hi Delta) en René van Geer (co-founder SECRID) sloten hier perfect op aan. Met elk hun eigen perspectief lieten zij zien hoe bedrijven vandaag werken aan een wendbare, weerbare en toekomstbestendige economie.
Arthur belichtte zijn visie op innovatie en onderscheidende producten. Het doel is altijd hetzelfde: customers delighted maken. Succesvolle innovatie komt voort uit geïnspireerde mensen, klantgerichte processen en samenwerking. Met een sterk platform en merk kun je nieuwe markten bereiken en producten ontwikkelen die echt verschillen door technologie, features en design.
André nam ons o.a. mee in zijn ervaringen bij de ontwikkeling van het product FOCUS-ON, dat met Spark is ontwikkeld. Zijn boodschap: bundel krachten lokaal en regionaal, werk agile, lanceer een minimum viable product en wees niet bang om “goed genoeg” vast te prikken.
René deelde hoe SECRID al sinds 2009 bewust in Nederland produceert. Een keuze die destijds ongebruikelijk was, maar nu een strategisch voordeel blijkt. Door al in het ontwerp rekening te houden met lokale maakbaarheid kon de volledige keten dichtbij huis blijven: van aluminiumextrusie in Duitsland tot assemblage in sociale werkplaatsen. Dat levert niet alleen kwaliteit en verantwoordelijkheid op, maar ook zakelijke voordelen: een cash conversion cycle van drie maanden (in plaats van negen tot twaalf), geen afhankelijkheid van containers of dollarkoersen en een sterk merk dat profiteert van de groeiende voorkeur voor producten “not made in China”. Tegelijk blijft de kennis beschermd, in een markt waar inmiddels meer dan duizend, vooral Chinese, kopieën circuleren. Voor SECRID ontwikkelde Spark de dynamische displays die wereldwijd in de winkels te zien zijn.
Na een inspirerend panelgesprek met onze sprekers en managing partner Michel van Schie sloten we de dag af met een borrel.
Samen bouwen aan een toekomstbestendige supply chain
Innovatie op eigen kracht betekent niet alleen zelf ontwikkelen, maar ook slim samenwerken, sneller leren en strategisch bouwen aan een toekomstbestendige supply chain. Iets waar wij graag samen met onze klanten en partners elke dag aan werken.
.svg.png)




