Business Model Innovatie met Plywood

Business Model Innovatie met Plywood

International Plywood (IP) is voorraadhoudend leverancier en loopt al jaren voorop in de houtbranche. Eind 2013 werd het bedrijf voor de derde maal verkozen tot ‘Beste leverancier in plaatmaterialen van Nederland’. Om hun vooraanstaande positie uit te bouwen ging IP samen met ons opzoek naar strategische innovaties.

Bundeling van kracht

Voor dit strategische project werkten we samen met Nuovalente, een partner gespecialiseerd in het ontwikkelen en realiseren van toegevoegde waarde voor klanten. We bundelen kennis van Business Model Innovatie (BMI) en ‘Design Thinking’ , wat inhoudt dat wij met onze methoden voor inleving in de probleemcontext en creativiteitstechnieken verrassende en zinvolle vernieuwing kunnen brengen, ook voor nieuwe businessmodellen. Zo kwamen we tot een aantal krachtige ‘product-dienst’ combinaties.

Business Model Canvas

Aan de basis van de BMI sessies stond het Business Model Canvas van Ostenwalder. Deze beproefde methode creëert overzicht en daagt je uit om anders naar bestaande business modellen te kijken. In het proces stonden vier vragen centraal: Wat bied je? Aan wie bied je het? Hoe doe je dat? En wat zijn de kosten en opbrengsten? Tijdens een aantal intensieve workshops ontstonden kansrijke proposities die waarde toevoegen voor klant en eindgebruiker. Eén van de richtingen: “International Plywood zal op nieuwe manieren haar kennis van houten plaatmaterialen en toepassingen delen met haar klanten en de eindgebruikers. Met deze nieuwe dienst zal IP haar positie in de keten versterken.”

Doordat we deze sessies met een groot team van IP doorliepen, kregen de nieuwe richtingen meteen breed draagvlak en werd met veel energie de implementatie opgepakt.