Inspirerende HTM tram

Inspirerende HTM tram

De Haagse Tramweg-Maatschappij (HTM) kwam met de vraag een inspirerende visuele briefing te maken voor het nieuwe ontwerp van de Haagse tram. We gingen aan de slag met de HTM merkwaarden en het ‘Haagsche gevoel’ en vertaalden dit naar een inspirerende, visuele leidraad in de vorm van een boek.

Brand driven innovation

De HTM is niet meer weg te denken uit het Nederlandse openbaar vervoer. Met name door de karakteristieke vorm en rode belijning zijn de trams al sinds jaar en dag een herkenbaar onderdeel van het Haagse straatbeeld. De nieuw te ontwikkelen tram moest dan ook aansluiten bij deze rijke historie, maar ook bij de merkwaarden van de HTM en het Modern Chique gevoel van de stad Den Haag.

Brand values vertalen naar vormgeving

Hoe maak je de HTM merkwaarden zichtbaar? Wat is de essentie van het ‘Haagsche gevoel’? Vragen die we in diverse sessies met HTM verder uitdiepten en die de basis vormden voor de eerste moodboards. Deze moodboards gaven houvast bij de vertaling van de merkwaarden naar vormgevingselementen, zoals; verhouding, belijning, kleur, materiaal en finishing. De sessies leidden uiteindelijk tot een inspirerend boek voor de aanbestedende partijen; met heldere richtlijnen en suggesties voor exterieur en interieur.